پژوهش قرآنی بایستگی خاک به منظور تاکید بر پایستگی آن

نوع مقاله : مقاله کامل علمی پژوهشی

نویسنده

دانش‌آموخته دکتری مطالعات تطبیقی مذاهب اسلامی، دانشگاه ادیان و مذاهب، دانشکده مذاهب، قم، ایران

چکیده

چکیده
در علوم دینی باور بر این است که آغاز آفرینش انسان از خاک بوده است، اینکه خداوند تبارک و تعالی انسان را از خاک خلق کرده خود دلیل بر ارزش و اهمیت آن است. خاک به عنوان ماده اولیه‌ی خلقت انسان از عناصری است که بیشتر نیازهای انسان را در خودش جای داده است. خاک عنصر ارزشمند در تداوم زمین است و حیات هر موجود زنده‌ای به آن وابسته است که در واقع نجات جان همه موجودات مرتبط با نجات جان این ماده حیاتی است.
در انجام این تحقیق از روش کتابخانهای و همچنین از کتب و منابع معتبر دینی، بخصوص آیات قرآن، معانی و تفاسیر معتبر و مشهور و روایات اسلامی استفاده شده است. به طور کلی تمامی آیات و ترجمه های آن از سایت دانشنامه اسلامی، همچنین از کتابهای نهج البلاغه، بحارالانوار، تفسیر نمونه، تفسیر راهنما، اصول کافی و قرآن‌کریم و نزدیک به تعداد 60 آیه قرآن به منظور استخراج داده‌ها و تحلیل آنها استفاده شد.
قرآن آفرینش انسان را از خاک می‌شمرد مراد از خاک همان طین (گل) است که ترکیبی از آب و خاک است این موضوع نیز سزاوار توجه است؛ (روم/20) محیط زیست ما یعنی آب، خاک و هوا که از بزرگترین نعمت‌های الهی برای بشریت هستند، مانند زنجیره‌ای بنام زنجیره‌ی حیات بهم پیوسته و وابسته هستند که حذف هر کدام مساوی با مرگ و نابودی حیات است. خاک زیباست. خاک بذر و آب را به خود جذب می‌کند: (تَرَى الْأَرْضَ خاشِعَة؛ زمین را خشک (و بی‌جان) می‌بینی)، (فصلت/39). خاک زنده ما را حمل می‌کند و مرده ما را دفن می‌کند: (أَ لَمْ نَجْعَلِ الْأَرْضَ کِفاتاً, آیا زمین را مرکز اجتماع انسانها قرار ندادیم،)، (مرسلات/25). این نعمت الهی طوری ساخته شده است که برای کشاورزی شل و آسان باشد و برای ساخت بنا سفت و محکم.
خاک محل رویش گیاهان است و میتواند به عنوان رکن اصلی حیات موجودات محسوب شود. هدف از این پژوهش، بررسی بایستگی خاک و زمین از دیدگاه خالق تعالی است. در آیات بسیاری از قرآن کریم به اهمیت خاک پرداخته شده، که این مسئله اهمیت بالای خاک و زمین را در قرآن نشان می دهد. خداوند در آیاتی از قرآن کریم این چرخه زیستن را بهم مرتبط و پیوسته دانسته است؛ بیش از 40 بار واژه ارض و 12 بار واژه طین در قرآن بکار رفته است در بسیاری از موارد از خاک بعنوان محل رزق انسان یاد شده است. از آموزههای و حیانی اینگونه برداشت میشود که خاک مقدس و با ارزش است (بایستگی) ، انسان مسلمان در برابر خاک دارای حقوق، مسئولیت و محدودیت است، و از این نعمت الهی باید به خوبی محافظت کند (پایستگی)، و همچنین باید برای حفظ و سلامت آن تلاش و کوشش کند.
کلمات کلیدی: حفاظت خاک، حیات، قرآن، آفرینش، نعمت الهی.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

Quranic research on soil conservation in order to emphasize its sustainability

نویسنده [English]

  • Esmaeil Eslami
Ph.D. Graduate of Islamic Religions, Department of Religions, University of Religions and Denominations, Qom, Iran
چکیده [English]

Abstract
In religious sciences, it is believed that the beginning of the creation of man was from the earth, that God created the blessed and exalted man from the earth is itself a proof of its value and importance. Soil as the raw material of human creation is one of the elements that accommodate most of human needs. Soil is a valuable element in the continuity of the earth and the life of every living thing depends on it, in fact, saving the lives of all creatures is related to saving the lives of this vital substance.
In conducting this research, the library method as well as authentic religious books and sources, especially Quranic verses, authentic and famous meanings and interpretations, and Islamic traditions have been used. In general, all its verses and translations from the site of the Islamic Encyclopedia, as well as the books of Nahj al-Balaghah, Baharalanvar, sample commentary, guide commentary, sufficient principles and the Holy Quran and about 60 verses of the Quran were used to extract data and analyze them.
The Qur'an considers the creation of man from dust. The meaning of soil is the same as mud (mud) which is a combination of water and soil. This issue also deserves attention; (Romans 20) Our environment, water, soil and air, which are the greatest divine blessings for humanity, are like a chain called the chain of interconnected and interdependent life, the removal of each of which is equal to the death and destruction of life. The soil is beautiful. The soil absorbs seeds and water:) that you see the earth barren, you see the earth dry (and lifeless), (Fossilat / 39). The living soil carries us and the dead bury us: (Have We not made the earth (as a place) to draw together, Did we not make the earth the center of human society, ( Morsalat/25). This divine blessing is made in a way that is easy for agriculture and to build a rigid building.
Soil is the place where plants grow and can be considered as the main element of life. The purpose of this study is to investigate the need for soil and land from the perspective of the Creator. Many verses of the Holy Qur'an address the importance of soil, which shows the high importance of soil and earth in the Qur'an. In verses of the Holy Qur'an, God has considered this life cycle to be interconnected and continuous; The word earth is used more than 40 times and the word mud is used 12 times in the Qur'an. In many cases, soil is mentioned as a place of human sustenance. It is understood from the teachings and beliefs that the soil is sacred and valuable (necessity), the Muslim man has rights, responsibilities and limitations against the soil, and he must protect this divine blessing well (conservation), and he must also preserve it. And its health to strive.
Keywords: soil protection, life, Quran, creation, divine blessing.

کلیدواژه‌ها [English]

  • "Soil protection"
  • "Life"
  • "Quran"
  • "Creation"
  • "Divine Blessing"
1.Abdillah, M. 2001. Agama Ramah Lingkungan Perspektif al-Qur’an, Jakarta: Paramadina. Pp: 33-34.
2.Brevik, E.C., and Burgess, L.C., eds. 2013. Soils and human health. Taylor & Francis Press, 391p.
3.Brevik, E.C., and Sauer, T.J. 2015. The past, present, and future of soils and human health studies. Soil. 1: 35-46.
4.Brevik, E.C., Steffan, J.J., Burgess, L.C., and Cerdà, A. 2017. Links between soil security and the influence of soil on human health. In Global soil security(pp. 261-274). Springer, Cham.
5.Combs, J. 2005. Geological impacts on nutrition. In: Selinus, O. (eds.). Essentials of Medical Geology, (Amsterdam: Elsevier, 2005). Pp: 161-177.
6.El-Ramady, H., Alshaal, T., Omara, A.E.D., Elsakhawy, T.A., and Abdalla, Z.F. 2019. Soils and Human Creation in The Holy Quran from The Point ofView of Soil Science. Environment, Biodiversity and Soil Security, 3: 1-9.
7.Field, D.J. 2017. Soil Security: Dimensions. In Global Soil Security(pp. 15-23). Springer, Cham.
8.Hämeen-Anttila, J. 2017. Paradise and Nature in the Quran and Pre-Islamic Poetry. In Roads to Paradise: Eschatology and Concepts of the Hereafter in Islam(2 vols.) (pp. 136-161). Brill.
9.Hashemi Rafsanjani, A. 2007. Guide tafsir, Boostan Ketab Press, 631p. (In Persian)
10.Kalini, M.Y. 2003. Kafi’s principles. Second volume, Alvafa press, 518p.(In Persian)
11.Kettani, H. 2010. Muslim populationin Asia: 1950-2020. International Journal of Environmental Science and Development, 1: 2. 143. (In Persian)
12.Kettani, H. 2010. Muslim populationin europe: 1950-2020. International Journal of Environmental Science and Development, 1: 2. 154. (In Persian)
13.Lal, R. 2005. Human Society andSoil. In: Lal (ed.) Encyclopedia ofSoil Science, DOI: 10.1081/E-ESS-120042700, Taylor & Francis.Pp: 838-841.
14.Majlesi, M.B. 1981. Baharolanvar. 103, 430p. (In Persian)15.Mănoiu, V.M., Arslan, R., Madani, A. and Düzgüneş, E. 2016. Environmental education in the Holy Quran. Lucrările Seminarului Geografic" Dimitrie Cantemir", 4: 2. 157-164.
16.Monazami, A. 2017. Quran and Rangelands. Journal of Rangeland Science, 7: 3. 307-308. (In Persian)
17.Motaheri, M. 2003. Philosophy of history in the collection of works. Sadra Press, 942p. (In Persian)
18.Shirazi, M. 1995. Tafsir nemooneh, 118p. (In Persian)
19.Shirazi, M. 2007. Selected tafsir nemooneh. Darolkotab Al-eslamiyeh press, 642p. (In Persian)
20.Shirvani, A. 2009. Nahjolbalageh. Sermon, 290p. (In Persian)
21.Starmi, E. 2012. University website.(In Persian)
22.The Holy Quran, published in 2008, the third time, Tehran, Noorang printing, (A'raf / 96,11), (Yousef / 55), (Zariyat / 23,21), (Qamar / 12). (In Persian)
23.The Holy Quran, published in 2008, the third time, Tehran, Noorang printing, (Raad / 4,13), (Hajr / 28,29), (p. 71), (Sajdah / 8,9), (Rome / 19). (In Persian)
24.The Holy Quran, published in 2008, the third time, Tehran, Noorang printing, (Noah / 19), (Kahf, 54), (Nahl / 89), (Malik / 15), (Naml / 61). (In Persian)
25.The Holy Quran, published in 2008, third edition, Tehran, Noorang edition, (Momenun / 12), (Rahman / 14), (An'am / 2), (Rome / 20, 13), (Hood / 61).(In Persian)
26.The Holy Quran, published in 2008, third edition, Tehran, Noorang printing, (Baqarah / 33,61,22), (Taha / 53,55), (earthquake / 4), (captivity / 4), (Zakhraf / 10 ). (In Persian)
27.The Holy Quran, published in 2008, third edition, Tehran, Noorang edition, (Hajj / 5), (Mursalat / 25), (Chapter / 15,39), (Younes / 61,24). (In Persian)
28.Varavipoor, M. 2010., General soil science. Tehran, Payam Noor University Press, 382p. (In Persian)
29.Winiwarter, V. 2014. Environmental history of soils. In The Basic Environmental History (pp. 79-119). Springer, Cham.